تاکید کارشناسان بر تجویز بیشتر استاتین‌ها برای درمان و پیشگیری

18 ژانویه 2017- محققان برای از بین بردن شک‌ها و شبه‌ها در مورد ارتباط استاتین‌ و دیابت به بررسی فواید استفاده از این داروها در برابر خطرات آن پرداختند و اعلام کردند حتی اگر شک‌هایی که در مورد افزایش خطر ابتلا به دیابت با استفاده از این داروها مطرح شده است، اثبات گردد، فواید استفاده از استاتین ها در درمان و پیشگیری اولیه از حملات قلبی و سکته پررنگ از خطرات آن می باشد.

 دکتر Hennekensمی گوید: کلیت شواهد بوضوح نشان می‌دهد که استفاده‌ی گسترده‌تر و مناسب از استاتین‌ها به عنوان مکمل، نه جایگزین تغییرات درمانی در شیوه‌ی زندگی می‌تواند در مجموع منافع بیشتری در درمان و پیشگیری اولیه از حملات قلبی و سکته‌ی مغزی برای بیمارانی با خطر کم، متوسط و بالا که مایل یا قادر به اتخاذ تغییرات درمانی در شیوه‌ی زندگی نیستند، داشته باشد.

 در سرمقاله‌ی همراه با این گزارش، دکتر جوزف آلپرت، سردبیر ارشد مجله‌ی the American Journal of Medicineو متخصص قلب وعروق در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه آریزونا بر رفع شک‌ها و شبه‌ها در مورد استفاده از استاتین‌ها تاکید کرده و معتقد است استفاده‌ی به موقع از این داروها در درمان و پیشگیری اولیه و آگاهی در این زمینه به بیماران و پزشکان بسیار مهم است. او افزود هیچ آستانه‌ای برای کلسترول LDL(کلسترول بد) که در آن استفاده از استاتین‌ها در درمان یا پیشگیری اولیه از حملات قلبی و سکته بی فایده باشد، وجود ندارد.

نویسندگان این مقاله و سردبیر این مجله نگرانی خود را در مورد افزایش مرگ‌های زودرس و حملات قلبی وسکته‌ی مغزی که به دلیل توقف مصرف استاتین‌ها بوده و بوضوح قابل پیشگیری هستند ابراز داشتند. عدم تجویز این داروها یا توقف استفاده از آن به دلیل تبلیغات منفی نابخردانه ممکن است سبب بروز نگرانی‌های نابجا شود در حالیکه هنوز افزایش خطر جزئی ابتلا به دیابت با مصرف این داروها اثبات نشده است.

دکتر Hennekensگفت: این مشکلات سلامت، بویژه در پیشگیری اولیه نگران کننده است، بویژه در میان زنان که در آنها علت اصلی مرگ و میر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی است و نسبت به مردان کمتر از استاتین‌ها استفاده می‌کنند.

 در نوامبر سال 2013 انجمن قلب آمریکا در همکاری با کالج آمریکایی قلب وعروق، دستورالعمل جدید خود را برای استفاده از استاتین‌ها در درمان و پیشگیری اولیه از حملات قلبی و سکته ارائه کرده و بر استفاده ‌ی وسیع‌تر از این دارو برای این منظور شواهدی را ارائه دادند. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در ایالات متحده ، بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در میان زنان و مردان آمریکایی با حدود 600 هزار مرگ در سال است.

منبع وسایت:

The American Journal of Medicine, 2017; DOI: 10.1016/j.amjmed.2016.12.022

www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170118083404.htm